جام سرا

ساخت وبلاگ

به گزارش جام جم آنلاین، علی‌اکبر محزون در پاسخ به این پرسش که آیا تعادل جمعیتی در سن ازدواج به هم خورده است، اظهار داشت: تعادل جمعیتی در سن ازدواج موضوعی است که از الگوی سن ازدواج کشور حاصل می‌شود و بحث مهمی است، به‌عنوان مثال اختلاف سن 5 سال برای ازدواج در نگاه اول بسیار ساده به نظر می‌رسد.

وی افزود: در 12.1 درصد ازدواج‌ها زوجین همسن هستند،‌ 77.5 درصد مرد بزرگتر از زن و در 10.4 درصد ازدواج‌ها زن بزرگتر از مرد است. اتفاقی که هم‌اکنون باید رُخ دهد تغییر مدل ازدواج است، هم‌اکنون آقایان 20 تا 34 ساله و خانم‌های 15 تا 29 ساله بیشتر ازدواج می‌کنند و هرم سنی در هر سن کاملاً متقارن است اما اختلاف سنی 5 سال برای ازدواج تقارن را به هم می‌ریزد.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال گفت:‌ قبل از سال 1390 تعداد دختران در سن ازدواج بیشتر از پسران بود اما با تغییر هرم سنی،‌ پس از سال 1390 ذوزنقه سن ازدواج وارونه می‌شود و این بار آقایان در سن ازدواج بیشتر از خانم‌ها هستند.

محزون ادامه داد:‌ در سال‌های قبل از 1390 دختران در سن ازدواج بیشتر از پسران بود و این تجرد قطعی دختران را بالا برده بود اما از سال‌ 1390 به بعد تعداد پسران در سن ازدواج بیشتر شده است و خطر تجرد قطعی در پسران وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به تعادل جمعیتی باید اختلاف سن برای ازدواج کمتر از 5 سال باشد، گفت:‌ اختلاف سن یک یا دو سال برای ازدواج کافی است و این موضوع هرم سنی را تعدیل کرده و به تعادل نزدیک می‌شویم.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال بیان کرد: بالاترین سن ازدواج برای آقایان در تهران، البرز و کرمانشاه و برای خانم‌ها تهران، البرز و ایلام است. کمترین سن ازدواج برای آقایان در خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و یزد و برای خانم‌ها سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و خراسان جنوبی است.

وی ادامه داد: بالاترین میانگین سن ازدواج برای آقایان در تهران 30.1، البرز 29، کرمانشاه 28.6 و برای خانم‌ها تهران 26، البرز 25.3 و ایلام 24.3 است و کمترین سن ازدواج برای آقایان در خراسان شمالی 25.3، سیستان و بلوچستان 25.4، یزد 26.3 و کمترین سن ازدواج برای خانم‌ها در سیستان و بلوچستان با 20.8، خراسان شمالی 20.9 و خراسان جنوبی 21.4 سال است.

محزون در پاسخ به این پرسش که علت افزایش میانگین سن ازدواج در هر سال چیست، افزود: این تحلیل‌ها را به جامعه شناسان و جمعیت شناسان می‌سپاریم تا ارزیابی کنند "شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در بالارفتن سن ازدواج چه‌تأثیری داشته است و مشخص شود علت این تغییر و تحولات چیست؟" البته این موضوع نیاز به تحلیل بسیاری دارد.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال در پاسخ به این پرسش که شاخص‌های فرهنگی در بالارفتن سن ازدواج بیشتر تأثیرگذار است یا شاخص‌های اقتصادی، بیان کرد: معتقدیم جاهایی بوده که حتی اگر شرایط اقتصادی نیز فراهم باشد در تمایل به ازدواج رسمی بی‌رغبتی وجود دارد و الگوی غرب یعنی زندگی مشترک با یکدیگر بدون ازدواج رواج دارد، البته این نام ازدواج سفید را برای این معضل نمی‌پذیریم چون یک واژه فریبنده است و عبارت هم‌خانگی برای آن به کار می‌رود.

وی افزود:‌ در برخی مناطق با وجود سطح رفاه بالا شاهدیم که ازدواج در اولویت قرار نگرفته است بنابراین عوامل اقتصادی در بالا رفتن سن ازدواج تأثیرگذار است اما نباید بگوییم که سایر عوامل بی‌تأثیر هستند بلکه سبک زندگی و عوامل فرهنگی نیز در ازدواج تأثیرگذار است.

منبع: تسنیم

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 274 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 18:51

به گزارش جام جم سرا؛ از جمله عواملی که زندگی مشترک را شاد و رضایت بخش می‌کند حس شوخ طبعی، تنوع، اعتماد متقابل، تفاهم، تمرکز بر نکات مثبت زندگی، توجه به خصوصیات خوب طرف مقابل، همیاری، مشورت، احترام و دوست داشتن است. در مقابل، مقایسه رابطه خود با دیگران همه چیز را خراب می‌کند.

بنابر مطالعه‌ای در دانشگاه تکزاس، رضایت زوج‌ها از یکدیگر به راحتی بدست می‌آید به شرطی که خود را با زوج‌هایی که می‌شناسند مقایسه نکنند. براساس این مطالعه، وقتی زوجی یکدیگر را برای ازداج انتخاب می‌کنند تصور و احساسی خوب نسبت به یکدیگر دارند تا زمانی که یکی از آن‌ها در ذهن یا به زبان طرف مقابل یا زندگی‌شان را با دیگری مقایسه کند.

بهترین روش برای تضمین ازدواج و افزایش شادی فکر کردن به این مضوع است که چه انتخاب درستی داشته‌اید و تا چه حد از زندگی‌تان رضایت دارید. علاوه بر این، باید تمام تلاش خود را متمرکز بر افزایش شادی و حفظ دستاوردهای خوب و خوشایند زندگی مشترکتان کنید.

مقایسه خود با دیگران یا زندگی خود با زندگی زوج‌های اطراف، آفتی خانمان سوز در زندگی زناشویی است. به همین دلیل سعی کنید زندگی و دستاوردهای آن را با روزهای ابتدایی آشنایی‌تان مقایسه کنید و تلاش کنید موفقیت‌هایتان را بیشتر کنید. در ضمن، فراموش نکنید که شما تنها ظاهر زندگی افراد را می‌بینید و هیچ اطلاعاتی راجع به داخل و حقایق آن ندارید پس مقایسه‌تان بی پایه و اساس است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 198 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 17:07

به گزارش جام جم سرا ، طبق گزارش محققان دانشگاه هاروارد، مصرف چهار وعده یا بیشتر سیب زمینی در هفته در مقایسه با خوردن کمتر از یک وعده در ماه با افزایش ریسک فشارخون بالا مرتبط است که میزان افزایش برای سیب زمینی پخته شده ۱۱ درصد و برای سیب زمینی سرخ شده ۱۷ درصد بیشتر است.

به گفته محققان جالب اینجاست که ظاهرا چیپس سیب زمینی موجب افزایش این ریسک نمی شود.

دکتر لی بورگی، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ما در این مطالعه به رابطه بین مصرف سیب زمینی و ریسک ابتلا به فشارخون بالا و سایر بیماری ها پی بردیم.»

در این مطالعه، بورگی و همکارانش وضعیت ۱۸۷ هزار مرد و زن شرکت کننده در سه مطالعه به مدت بیش از ۲۰ سال را پیگیری کردند. در طول این مدت، شرکت کنندگان پرسشنامه ای را در مورد رژیم غذایی خود تکمیل کردند. هیچ یک از شرکت کنندگان در آغاز مطالعه مبتلا به فشار خون بالا نبودند.

سیب زمینی در مقایسه با سایر سبزیجات دارای شاخص گلوکزی بالایی است. این شاخص موجب افزایش شدید قند خون شده که می تواند توضیح دهنده یافته های این مطالعه باشد. شاخص گلوکزی تعیین می کند که چگونه کربوهیدرات ها موجب افزایش قندخون می شوند.

به گفته بورگی، این مطالعه اثبات نمی کند که سیب زمینی موجب فشارخون بالا می شود بلکه فقط به نظر می رسد با افزایش این ریسک مرتبط است.

البته از آنجائیکه سیب زمینی حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است باید در برنامه غذایی گنجانده شود. مصرف آن همراه با یک سبزی غیرنشاسته ای از تاثیر آن بر فشار خون می کاهد.

منبع: مهر

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 217 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 18:09

در واقع علت بروز چنین آسیب‌های شنوایی در این دسته از نوزادان آن است که کودکان زودرس که در واحد مراقبت‌های اولیه نوزادان (NICU) نگهداری می‌شوند غالبا در برابر نورهای شدید اتاق، چشم‌هایشان را می‌بندند، اما امکان بستن گوش‌هایشان را در مقابل صداهای بلند و آزاردهنده ندارند. این مساله با توجه به انتقال بسیار سریع نوزاد از رحم مادر به محیط بسیار شلوغ واحد مراقبت‌های اولیه نوزادان (NICU)، احتمال آسیب‌پذیری نوزادان در معرض خطر را افزایش می‌دهد.

دکتر زهرا جعفری، رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران در این باره به جام‌جم می‌گوید: شواهد علمی فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد نویز زیاد از حد بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان، بر رشد و تکامل نوزادان اثرات منفی دارد و آنها را در معرض ناتوانی‌های شنوایی، زبانی و شناختی قرار می‌دهد.

این عصب‌شناس می‌افزاید: از سوی دیگر، نوزادان نارس نسبت به صدای زیاد، حساسیت ویژه‌ای دارند زیرا دستگاه شنوایی آنها در مراحل حساس رشد عصبی قرار دارد و آنها دیگراز طریق بافت و پوشش رحم مادر، محافظت نمی‌شوند.

آغاز شنوایی از هفته 26 بارداری

جنین طی دوران رشد در رحم مادر قادر به شنیدن صدای قلب مادر و حتی صدای خود اوست و حتی بلافاصله پس از به دنیا آمدن، مادر را از روی صدای قلبش تشخیص می‌دهد.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که رشد دستگاه شنوایی، فرآیند دقیق و پیچیده‌ای است که در دوران بارداری شروع می‌شود، می‌گوید: تمام ساختارهای مهم گوش ازجمله حلزون شنوایی، در فاصله هفته‌های 23 تا 25 بارداری شکل می‌گیرند. بنابراین، بجز در موارد وجود ناهنجاری‌های مادرزادی، حتی نوزادانی که زودرس به دنیا می‌آیند، قبل از ورود به بخش NICU از قدرت شنیدن برخوردارند.

دکتر جعفری با تاکید بر این که جنین انسان تقریبا از هفته 26 زندگی از قدرت دریافت و واکنش به اطلاعات شنوایی برخوردار است، می‌افزاید: در هفته سی‌ام جنینی، دستگاه شنوایی به حدی از بلوغ رسیده است که می‌تواند صداهای پیچیده را تحلیل کرده و واج‌های گفتاری مختلف را از یکدیگر تشخیص دهد که احتمالا شروع رشد زبان و گفتار است. در نهایت طی هفته 35 جنینی، پردازش شنوایی در تسهیل یادگیری و حافظه به کار می‌رود. آنچه مهم است حفاظت از دستگاه شنوایی نوزاد در برابر آن دسته از محرکات صوتی است که هنوز قادر نیست از عهده پردازش آنها برآید.

حساسیت شنوایی نوزاد نارس

پیشرفت در مراقبت از نوزادان، احتمال زنده ماندن نوزادان زودرس را افزایش داده است، اما این نوزادان هنوز مستعد بروز مشکلات رشدی هستند که ممکن است در تمام طول عمر باقی بماند.

این متخصص عصب شناسی با بیان این که شواهد علمی فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد صدای زیاد بر رشد و تکامل نوزادان اثرات منفی دارد، می‌گوید: انتقال بسیار سریع نوزاد از رحم مادر به محیط بسیار شلوغ NICU، احتمال آسیب‌پذیری نوزادان پرخطر را افزایش می‌دهد. نوزادان نارس ممکن است هفته‌ها و حتی ماه‌ها را در NICU بگذرانند. در این مدت، آنها از شنیدن اصوات مادرانه بیولوژیک که در رحم قابل شنیدن بود، محروم می‌شوند. این صداها را باندهای فرکانس پایین صدای مادر و تحریک ریتمیک و مداوم ضربان قلب مادر تشکیل می‌دهند.

این متخصص تاکید می‌کند: زمانی که دستگاه شنوایی در دوره حساس رشد خود قرار دارد، محرومیت از این صداها می‌تواند بر تکامل نواحی شنوایی مغز و نواحی مربوط به فراگیری گفتار و زبان، تاثیرات بارزی داشته باشد. صداهای بلند، تغییرات فیزیولوژیک ناخواسته‌ای را در ضربان قلب، فشار خون، تنفس و اکسیژن‌گیری نوزاد باعث می‌شود. صدای بلند همچنین می‌تواند موجب هوشیاری زیاده از حد و تاثیرات منفی بر دستگاه‌های قلبی ـ عروقی و تنفسی شود.

بهبود تجربه شنوایی اولیه نوزاد

اولین تجربه شنوایی نوزادان نارس در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان NICU دریافت می‌شود پس تردیدی نیست که تجربه حضور طولانی‌مدت در این بخش بر روند رشد و تکامل نوزادان زودرس تاثیر دارد.

به همین دلیل دکتر جعفری تاکید می‌کند این امر موضوعی است که نباید از آن غافل شد یا دست‌کم گرفته شود. چراکه می‌توان NICU را به محیطی مساعد و غنی برای تجارب شنوایی مفید، تبدیل کرد. آنچه باید انجام شود، حفاظت نوزادان در مقابل اصوات آسیب زننده و ارائه تحریک صوتی مناسب با استفاده از صداهای شبیه اصوات قابل شنیدن در رحم مادر برای جبران نشنیدن صداهای گفتاری و صدای ضربان قلب مادر است.

بهبود محیط صوتی بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان

کارهای بسیاری وجود دارد که می‌توان برای بهبود محیط صوتی بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان انجام داد:

ـ تغییر طراحی NICU از فضای باز و بزرگ به اتاق‌های خصوصی با تاکید بر مراقبت‌های خانواده ـ محور

ـ اصلاح، جایگزینی یا تعمیر تجهیزات دستگاه‌های هشداردهنده در NICU که در حد غیرضروری، بالاست

ـ استفاده از دستگاه‌های هشداردهنده با صدای آرام

ـ آموزش اعضای NICU شامل پزشکان، پرستاران، درمانگران تنفسی و والدین درباره تاثیرات منفی نویز بر رشد کودکان

ـ مراقبت از نوزاد به شیوه کانگرویی

ـ پخش صدای مادر در محفظه نگهداری نوزاد نارس

ـ قرار دادن نوزادان در معرض موسیقی‌های باکلام، مانند لالایی‌های مادرانه

پونه شیرازی

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 240 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 13:58

سنگ‌های گرانیتی به دلیل دارا بودن فلزاتی از قبیل پتاسیم، اورانیوم و کوریوم ظاهر زیبا و استحکام بالایی دارند و اغلب در نمای داخلی و خارجی ساختمان و این روزها از لایه‌های نازک آن در تزئینات داخلی آشپزخانه استفاده می‌شود. اما لازم است بدانید فلزات موجود در این سنگ‌ها در اثر انقباض و انبساط در برابر گرما و سرما برای افراد ایجاد خطر می‌کند. تشعشعات فلزاتی همچون اورانیوم و کوریوم از این سنگ‌ها باعث متصاعد شدن گاز رادون می‌‌شود که اگر بیش از میزان تعریف شده باشد خطرات جدی برای انسان دارد. هر چه این سنگ‌ها تیره‌تر باشد غلظت گاز رادون بیشتر خواهد بود. استفاده از این سنگ‌ها در مکان‌هایی مثل بیمارستان، مهد‌کودک، بانک، آشپزخانه و در کل جاهایی که مردم برای مدت طولانی در مجاورت این سنگ‌ها قرار می‌‌گیرند زیان‌آورتر خواهد بود. در کشورهای اروپایی تحت فرآیند‌های خاصی از میزان تشعشعات زیان‌آور این سنگ‌ها می‌کاهند و اغلب از انواع مصنوعی این سنگ‌ها که فاقد تشعشات مضر برای انسان است برای مکان‌های مسکونی و بهداشتی استفاده می‌شود.

فرآورده‌های غیرمجاز آزبستی

طبق قانون، استفاده از فرآورده‌های آزبستی در کشور ممنوع است. اما در حال حاضر در اغلب ساختمان‌ها از انواع فرآورده‌های آزبستی غیر‌مجاز استفاده می‌شود. لازم است بدانید ذرات آزبست می‌تواند براحتی در هوا معلق شود و به‌دلیل شکل مولکولی سرنیزه‌ای که دارد با ورود به ریه در آنجا باقی مانده و باعث ایجاد سرطان ‌شود. از محصولات آزبستی مورد استفاده در آشپزخانه لوله‌های تهویه (ونت) هود آشپزخانه است که در گذشته فلزی، پلاستیکی یا سیمانی بود، اما امروزه انواع غیراستاندارد و غیرمجاز آن را از فرآورده‌های آزبستی تهیه می‌کنند. در نتیجه فضای آشپزخانه‌های امروزی همواره مملو از آزبست است که آسیب‌ها و خطرات آن ثابت شده است.

از دیگر فرآورده‌های آزبستی به کار رفته در ساختمان‌ها، ایرانیت‌های غیرمجاز و برخی ترکیبات کنیتکس (از مشتقات آزبست) است. همچنین استفاده از بلکا برای تنوع دادن به پوشش قسمت‌هایی از دیوار آشپزخانه یا اتاق‌ها توصیه نمی‌شود. گرچه تولیدکنندگان بلکا مدعی عدم استفاده از ترکیبات آزبستی در آن هستند، اما مشکل اصلی، الیاف به کار رفته در بلکاست که قابلیت معلق شدن در فضا را دارد و برای مبتلایان به مشکلات تنفسی مضر است. ضمن این که سطح این پوشش ناهموار بوده و می‌تواند محل تجمع انواع آلودگی‌ها باشد که متاسفانه امروزه در بیمارستان‌ها هم استفاده می‌شود.

لوله‌های سربی

لوله‌کشی‌های قدیمی آب آشامیدنی از جمله منابع آلوده به سرب هستند که می‌تواند سبب کاهش ضریب هوشی، سردرد، خستگی، تحریک‌پذیری، بی‌اشتهایی، بی‌خوابی، افسردگی و فشارخون بالا شود. به دلیل آن که آب گرم به حمل درصد بیشتری سرب از لوله‌ها منجر می‌شود، بهتر است برای نوشیدن یا آشپزی از آب سرد استفاده کنید. ضمن این که لوله‌های چند لایه غیرمجاز موجود در بازار هم به دلیل رشد جلبک در آنها بهداشتی نیستند و مسئولان ذیربط برای جمع‌آوری محصولات غیربهداشتی و غیرمجاز موجود در بازار باید چاره‌ای بیندیشند.

فاخره بهبهانی

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 164 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 13:58

به گزارش جام جم سرا ، این دو اختلال دو روی یک سکه هستند به طوری که نیمی از افراد مبتلا به افسردگی با درجاتی از اضطراب دست و پنجه نرم می کنند.

افراد با اختلالات اضطرابی از قبیل اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال اضطراب منتشر، اختلال وسواس، و ... تلفات عاطفی بزرگ ناشی از افسردگی را تجربه می کنند.

با این حال برای هر دو شرایط پزشکی راه های درمان مناسب و اقدامات کنترلی وجود دارد:

درمان و مشاوره: یک درمان گر حرفه ای می تواند یک طرح برای درمان اضطراب و افسردگی را در یک زمان ارائه دهد. برخی از انواع درمان ها می تواند به تنظیم افکار و اعمال، برقراری ارتباط بهتر، مهارت های حل مساله و مدیریت علائم بیماری کمک کند.

دارو: پزشک شما ممکن است داروهای ضد افسردگی را که هر دو اختلال افسردگی و اضطراب را درمان می کند، از جمله مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین و مهارکننده بازجذب نوراپی نفرین و یا داروهایی از قبیل بوپروپیون، و میرتازاپین را تجویز کند.

برخی از انواع مهارکننده های بازجذب سروتونین از این قرارند: سیتالوپرام، فلوکستین، فلووکسامین، پاروکستین، سرترالین و برخی از نمونه های بازجذب نوراپی نفرین عبارتند از دولوکستین، ونلافاکسین و ...

پزشک شما با توجه به تمام علائم تان تصمیم به تجویز بهترین نوع داروها می گیرد. به خاطر داشته باشید که ممکن است چند هفته و یا چند ماه برای نتیجه گرفتن از درمان های پزشکی نیاز باشد. اما دارو درمانی پایان درمان افسردگی و اضطراب توامان نیست و شما نیاز به تغییرات گسترده در زندگی روزمره خود برای جلوگیری از ابتلا یا عود این دو اختلال دارید:

ورزش: ثابت شده که ورزش تقویت کننده خلق و خوی است و عزت نفس و اعتماد به نفس را افزایش می دهد. فعالیت بدنی منظم، یک درمان قطعی برای افسردگی های خفیف تا متوسط است. حتی یک پیاده روی سریع می تواند میزان اندورفین، هورمون مرتبط با احساس خوب را افزایش دهد. هدف انجام 3 تا 5 بار ورزش متوسط تا شدید در هفته است.

تکنیک های تمدد اعصاب: یوگا، مدیتیشن و ورزش تای چی را برای رفع علائم افسردگی و اضطراب امتحان کنید. انجام این ورزش ها فقط به میزان 15 دقیقه در روز و متمرکز بر تنفس عمیق و تصویرسازی ذهنی، می تواند اضطراب را کاهش داده و خلق و خوی را بهبود بخشد.

بررسی رژیم غذایی: کربوهیدرات های ساده و تصفیه شده، نشانه های اضطراب و افسردگی را هدف قرار می دهند. پس سعی کنید انواع کربوهیدرات های پیچیده، پروتئین های بدون چربی و میوه ها و سبزیجات را وارد رژیم غذایی خود کنید، از الکل به شدت پرهیز کنید و قند و کافئین را محدود نمایید.

نوشتن احساسات: اینطور ثابت شده، افرادی که هنگام ناراحتی، عمیق ‌ترین احساساتشان را روی کاغذ می ‌آورند، کمتر از کسانی که همه چیز را در ذهن حفظ می‌ کنند، دچار اضطراب و افسردگی می‌ شوند و آنها به طور کل به زندگی نگاه مثبت ‌تری دارند. روزانه 15 دقیقه به خودتان وقت دهید و به سوال ‌هایی از این قبیل پاسخ دهید: چرا این موضوع تا این حد مرا ناراحت کرد؟ یا ترجیح می ‌دادم چه اتفاقی پیش بیاید؟ و غیره.

کمک‌های داوطلبانه: کمک به دیگران موثرترین روش بالا بردن روحیه و رهایی از افسردگی است. نوع دوستی و داوطلب شدن در یاری رساندن به دیگران احساس ‌تان را نسبت به خود خوب کرده و شما را از روزمرگی نجات می‌دهد.

منبع: آوای سلامت

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 166 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 13:58

به گزارش جام جم سرا ، محمد باقر مینایی درباره گیاهان ضد افسردگی گفت: در فصل بهار و تابستان یکی از ترکیباتی که برای درمان افسردگی می‌توان استفاده کرد روغن گل محمدی است که استعمال آن بر روی پوست موجب شادابی آن می‌شود.

مینایی افزود: نحوه استفاده از روغن گل محمدی به این صورت است که ابتدا آن را بر روی دستمال شوینده بدن همراه با سفید آب مخلوط کرده و بر روی پوست استعمال می‌کنیم و پس از شستشو بدن را با صابون می‌شوییم از این طریق تمام فضولاتی که بر روی پوست قرار گرفته دفع شده و شادابی را به انسان هدیه می‌کند.

وی تصریح کرد: تجمع فضولات بر زیر پوست موجب یکی از دلایل افسردگی فرد است که استحمام با این روش موجب دفع و بر طرف شدن آن می‌شود و روغن گل محمدی به دلیل معطر بودن فرد افسرده را درمان می‌کند.

مینایی افزود: یکی دیگر از مواردی که برای افسردگی مناسب است استفاده از روغن بنفشه است که نحوه تهیه و مصرف آن مانند گل محمدی است.

وی ادامه داد: خوردن عرق بید مشک همراه با خاکشیر خون‌ساز است و سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و مهار کننده افسردگی است.

منبع :​باشگاه خبرنگاران

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 199 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 22:21

به گزارش جام جم سرا ، تا به حال از خود پرسیده‌اید یک دقیقه قبل از مرگ چه احساسی خواهید داشت و در لحظه مرگ به چه فکر خواهید کرد؟ این 2 سوال میان افراد بسیار رایج است و کمتر فردی است که در طول زندگی این موارد را از خود نپرسیده باشد.

گروهی متشکل از پزشکان و شیمی‌دان‌های آمریکایی با انجام آزمایش‌ها و بررسی‌های گسترده بر روی افراد در حال مرگ و یا بازگشته از مرگ نشان دادند که در زمان مرگ و چند دقیقه قبل از آن احساسی شبیه به دیدن فیلم بسیار ترسناک به افراد دست می‌دهد؛ در این شرایط مغز واکنشی از خود نشان می‌دهد که هنگام تماشای فیلم بسیار ترسناک دارد.

این گروه علمی ترس را عامل این موضوع می‌داند زیرا هنگام احساس خطر ناخودآگاه ترس به فرد حاکم می‌شود. قسمتی از مغز به نام تالاموس به استرس و فشار روحی بسیار حساس است و در چنین شرایطی با انتشار برخی هورمون‌ها و مواد شیمیایی واکنش نشان می‌دهد.

گفته می‌شود که یک دقیقه قبل از مرگ فرد احساس ترس همراه با پرواز یا برخورد را حس خواهد کرد و در این شرایط هیپوتالاموس سبب انتشار آدرنالین در بدن شده تا بدن را برای واکنش صحیح آماده کند. این تحقیق نشان می‌دهد در بیشتر موارد افراد در لحظه مرگ سعی می‌کنند مانند تماشای فیلم ترسناک فریاد بزنند اما صدایشان به گوششان نمی‌رسد؛ در واقع به گوش هیچ فردی نمی‌رسد زیرا در این لحظه تنفس قطع شده و مغز در حال از کار افتادن است.

منبع: Health Advice Team

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 167 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 20:11

به گزارش جام جم سرا ،​ شما نیز همیشه احساس گرسنگی می‌کنید؟ در این مقاله قصد داریم ۱۰ مورد از غذاهای مفید و قدرتمندی را معرفی کنیم که می‌تواند حس گرسنگی شما را کمتر کند.

اسفناج:

اگر از مصرف سبزیجاتی با برگ سبز راضی نیستید بهتر است برای یکبار هم که شده از اسفناج استفاده کنید. مطالعات و تحقیقات مختلف نشان می‌دهد ترکیباتی به نام thylakoids باعث آزاد شدن هورمون‌های سیری در بدن می‌شود. برای اینکه بتوانید از اسفناج استفاده کنید بهتر است آن را داخل غذاساز بریزید و سپس آن را در غذاهای مختلف به کار ببرید.

پنیر کلبه:

۲۸ گرم پروتئین در هر پیمانه از این پنیر وجود دارد و می‌تواند به خوبی حس سیری را در فرد ایجاد نماید. پروتئینی که در این پنیر وجود دارد با نام کاسئین شناخته شده است و هضم آن به زمان زیادی نیاز دارد. به همین خاطر فرد احساس سیری بیشتری خواهد داشت. شما می‌توانید این پنیر را به همراه سیر، فلفل دلمه‌ای و ارگانو ترکیب کنید.

سیب:

سیب حاوی فیبری به نام پستین است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که با مصرف سیب هورمون‌های سیری آزاد می‌شود. در یک مطالعه انجام شده، افرادی که ۱۵ دقیقه قبل از عده غذایی سیب خورده بودند تقریبا ۲۰۰ کالری کمتر از سایر افراد غذا خوردند. شما می‌توانید سیب را در دسرهای مختلف به کار ببرید. همچنین مصرف آن به همراه کینوای پخته شده و گردو عالی است.

گردو:

گردو نیز می‌تواند در برابر هضم مقاومت کند. بنابراین بدن شما تنها یک پنجم از چربی آن را جذب خواهد کرد. همچنین جویدن‌های زیاد به بدن شما کمک می‌کند زودتر سیر گردد. ابتدا چند عدد گردو را تفت دهید و آن را روی مرغ یا سبزیجات خود بپاشید.

تخم مرغ:

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف تخم مرغ می‌تواند در ایجاد حس سیری مفید باشد. شما می‌توانید تخم مرغ را در غذاهای مختلفی همچون سوپ، پیتزا، پاستا یا سالاد استفاده کنید. زرده تخم مرغ حاوی ویتامین‌های زیادی است.

جوی دو سر:

جوی دوسر دارای فیبر فراوانی است و زمانی که با مایعات ترکیب می‌شود فرآیند هضم را کندتر می‌کند و گرسنگی فرد را به تعویق می‌اندازد. جوهایی که کمتر فرآوری شده‌اند، می‌توانند شما را بیشتر سیر نگه دارند. می‌توانید به جای برنج از جوی دو سر در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید.

تمشک:

تمشک دارای فیبر بسیار زیادی است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف آن قبل از وعده غذایی باعث می‌شود فرد ۶۵ کالری کمتر مصرف کند. شما می‌توانید از این میوه خوشمزه مربا تهیه کنید. همچنین می‌توانید آن را با یک قاشق غذاخوری دانه چیا، یک قاشق غذاخوری آب و کمی عسل ترکیب نمایید.

لوبیا:

بیشتر افراد برای دریافت پروتئین مورد نیاز بدن خود از گوشت استفاده می‌کنند اما لوبیا نیز حاوی پروتئین بالایی است. لوبیا حاوی فیبر بالایی است و همین امر موجب می‌شود فرد را بیشتر از سایر غذاها سیر نگه دارد. شما می‌توانید لوبیا را با روغن زیتون و به همراه پاپریکا، سیر و کاین تفت دهید.

ذرت بوداده:

فیبر تنها ماده‌ای نیست که می‌تواند حس سیری را در فرد ایجاد نماید. سه پیمانه از ذرت بو داده می‌تواند حس سیری را به خوبی ایجاد کند و فرد را تا مدت زمان زیادی سیر نگه دارد.

چاودار:

اگر به دنبال کربوهیدرات‌ها برای سیر نگه داشتن خود هستید، باید بدانید که چاودار اینکار را برای شما انجام می‌دهد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد افرادی که برای صبحانه از نان چاودار استفاده کرده‌اند کمتر از سایر افراد حس گرسنگی داشتند. فیبری که در این ماده وجود دارد می‌تواند تاثیر خوبی بر روی متابولیسم بدن داشته باشد. شما می‌توانید از این ماده برای تهیه نان‌های خانگی استفاده کنید.

منبع : عصر ایران

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 177 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 20:11

به گزارش جام جم سرا ، توصیه‌های این کارشناس ارشد تغذیه را در مطلب زیر بخوانید.

مرکبات

پوست مرکباتی نظیر پرتقال، گریپ فروت و لیمو، اگرچه تلخ و دیرهضم هستند، اما مقادیر فراوانی ویتامین C، ریبو فلاوین، ویتامین B6، کلسیم، منیزیم، پتاسیم به همراه «فلانوئید»های ضد التهاب دارند. لایه سفیدی که بین پوست و میوه قراردارد نیز دارای فیبر فوق العاده بالایی است. سعی کنید به هنگام مصرف پرتقال این لایه را زیاد برندارید. پوست مرکبات می‌توانند به صورت خلالی و رنده شده در سس سالاد و یا در ترکیب با مقداری شکر، روغن یا سرکه مصرف شوند.

پیاز

هرچند خوردن پوست پیاز ایده زیاد جالبی نیست، اما کارشناسان مصرف مقادیر زیادی از این ماده را توصیه می‌کنند. پوست پیاز قرمز منبعی غنی از «کوئرستین» است که مانع تشکیل رادیکال‌های آزاد شده می‌شود و به بهبود جریان خون سالم در عروق کمک می‌کند. کوئرستین همچنین سبب اتساع عروق خونی و افزایش پمپاژ خون در عضلات می‌شود. افزون بر این، پوست پیاز قرمز سرشار از ترکیبات شیمیایی است که می‌توانند از بدن در برابر سرطان‌ها محافظت کنند. پوست پیاز را همچنین می‌توان یک منبع آنتی‌باکتریال به شمار آورد.

موز

پوست موز اگرچه طعم تلخ و بافت زمختی دارد، اما دارای مقادیر زیادی پتاسیم، لوتئین (آنتی اکسیدانی قوی برای چشم) و تریپتوفان (که موجب افزایش تولید سروتونین –هورمون شادی- در بدن می‌شود) است. استفاده از پوست این میوه در نوشیدنی‌ها یا جوشانیدن و پختن آن، به مصرف آسان‌تر این ماده کمک می‌کند.

خیار

خیارهای پوست کنده کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، ویتامین A و ویتامین K کمتری نسبت به یک خیار کامل دارند و تقریباً همه فیبر خیار در پوست آن است. حجم عمده میوه داخل پوست را آب تشکیل می‌دهد.

کدو سبز

پوست کدو سبز دارای مقادیر زیادی ویتامین C، فیبر، پتاسیم و آنتی اکسیدان‌هایی نظیر کاروتنوئید، لوتئین و زیگزانتین است. پوست کدو مسما اگرچه کمی تلخ مزه است، اما می‌تواند به صورت پخته و در ترکیب با دیگر طعم‌ها مورد استفاده قراربگیرد.

سیب

با پوست گرفتن سیب مقادیر زیادی «پکتین» فیبر محلول و تنظیم کننده LDL یا کلسترول بد و قند خون - را از دست خواهید داد. پکتین همچنین هضم را کند کرده و سبب می‌شود کمتر احساس گرسنگی کنید.

سیب زمینی

تحقیقات نشان داده اند، هر گرم پوست سیب زمینی دارای مقادیر بیشتری فیبر، آهن، پتاسیم، ویتامین B، ویتامین C و فولیک اسید نسبت به ماده اصلی است.

کیوی

پوست کیوی فلانوئید، آنتی اکسیدان و ویتامین C بیشتری نسبت به میوه داخل آن دارد. می‌توانید پرزهای ناخوشایند پوست کیوی را بتراشید.

بادمجان

پوست بادمجان غنی از آنتی اکسیدانی به نام «ناسونین» است که مانع از آسیب سلول‌های مغزی می‌شود و همچنین دارای مقادیری پتاسیم، منیزیم و فیبر مؤثر در لاغری شکم می‌باشد. رنگ ارغوانی پوست بادمجان به خاطر آنتی اکسیدانی از خانواده «آنتوسیانین» هاست که در خود بادمجان به مقدار بسیار کم وجوددارد.

هویج

هویج غنی از ترکیباتی هستند که «پلی استیلن» نامیده می‌شوند و در از بین بردن سرطان تأثیر داشته و خواص ضد قارچ، ضد باکتری و ضد التهاب دارند. هویج ها همچنین غنی از کاروتن و آنتی اکسیدان‌های مختلف هستند، اما همه این مواد مغذی در زیر پوست هویج متمرکز شده اند.

منبع : قدس آنلاین

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 201 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 20:11

به گزارش جام جم سرا ، بنابر مطالعه‌ای در مجله زیست شناسی بدن عفونت‌های مجرای ادراری بیشتر مرتبط با نوع تغذیه و مواد مصرفی است. در واقع مولکول‌هایی که طی مصرف و هضم غذا در دستگاه گوارش بوجود می‌آید، به تشکیل باکتری‌های عفونت زا در مجرای ادراری کمک می‌کند.

به منظور درمان عفونت‌های مجرای ادرار اولین قدم مصرف آب و مایعات زیاد است. علاوه بر این، نوشیدن چای‌های گیاهی یا آب میوه‌های طبیعی به خصوص روغن زیتون بسیار موثر است.

مصرف برخی مواد غذایی همچون بادام، گوشت سفید، روغن کدو حلوایی، حبوبات، سبزیجات سبزرنگ، ماست، تخم مرغ، نارگیل، روغن زیتون و دانه‌ها سبب افزایش حساسیت مجرای ادراری و مثانه می‌شود و بهتر است کمتر مصرف شود.

در مقابل، توت فرنگی، قهوه، شکلات، سرکه، گوجه فرنگی و آب‌های گازدار شیرین سبب افزایش امکان ابتلا به عفونت‌های مجرای ادراری می‌شود و بهتر است از مصرف بیش از حد آن ها خودداری کرد.

منبع: Healthy Food Team

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 174 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 14:58

به گزارش جام جم سرا ، تا به حال از خود پرسیده‌اید یک دقیقه قبل از مرگ چه احساسی خواهید داشت و در لحظه مرگ به چه فکر خواهید کرد؟ این 2 سوال میان افراد بسیار رایج است و کمتر فردی است که در طول زندگی این موارد را از خود نپرسیده باشد.

گروهی متشکل از پزشکان و شیمی‌دان‌های آمریکایی با انجام آزمایش‌ها و بررسی‌های گسترده بر روی افراد در حال مرگ و یا بازگشته از مرگ نشان دادند که در زمان مرگ و چند دقیقه قبل از آن احساسی شبیه به دیدن فیلم بسیار ترسناک به افراد دست می‌دهد؛ در این شرایط مغز واکنشی از خود نشان می‌دهد که هنگام تماشای فیلم بسیار ترسناک دارد.

این گروه علمی ترس را عامل این موضوع می‌داند زیرا هنگام احساس خطر ناخودآگاه ترس به فرد حاکم می‌شود. قسمتی از مغز به نام تالاموس به استرس و فشار روحی بسیار حساس است و در چنین شرایطی با انتشار برخی هورمون‌ها و مواد شیمیایی واکنش نشان می‌دهد.

گفته می‌شود که یک دقیقه قبل از مرگ فرد احساس ترس همراه با پرواز یا برخورد را حس خواهد کرد و در این شرایط هیپوتالاموس سبب انتشار آدرنالین در بدن شده تا بدن را برای واکنش صحیح آماده کند. این تحقیق نشان می‌دهد در بیشتر موارد افراد در لحظه مرگ سعی می‌کنند مانند تماشای فیلم ترسناک فریاد بزنند اما صدایشان به گوششان نمی‌رسد؛ در واقع به گوش هیچ فردی نمی‌رسد زیرا در این لحظه تنفس قطع شده و مغز در حال از کار افتادن است.

منبع: Health Advice Team

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 255 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 14:58

به گزارش جام جم سرا ،​ شما نیز همیشه احساس گرسنگی می‌کنید؟ در این مقاله قصد داریم ۱۰ مورد از غذاهای مفید و قدرتمندی را معرفی کنیم که می‌تواند حس گرسنگی شما را کمتر کند.

اسفناج:

اگر از مصرف سبزیجاتی با برگ سبز راضی نیستید بهتر است برای یکبار هم که شده از اسفناج استفاده کنید. مطالعات و تحقیقات مختلف نشان می‌دهد ترکیباتی به نام thylakoids باعث آزاد شدن هورمون‌های سیری در بدن می‌شود. برای اینکه بتوانید از اسفناج استفاده کنید بهتر است آن را داخل غذاساز بریزید و سپس آن را در غذاهای مختلف به کار ببرید.

پنیر کلبه:

۲۸ گرم پروتئین در هر پیمانه از این پنیر وجود دارد و می‌تواند به خوبی حس سیری را در فرد ایجاد نماید. پروتئینی که در این پنیر وجود دارد با نام کاسئین شناخته شده است و هضم آن به زمان زیادی نیاز دارد. به همین خاطر فرد احساس سیری بیشتری خواهد داشت. شما می‌توانید این پنیر را به همراه سیر، فلفل دلمه‌ای و ارگانو ترکیب کنید.

سیب:

سیب حاوی فیبری به نام پستین است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که با مصرف سیب هورمون‌های سیری آزاد می‌شود. در یک مطالعه انجام شده، افرادی که ۱۵ دقیقه قبل از عده غذایی سیب خورده بودند تقریبا ۲۰۰ کالری کمتر از سایر افراد غذا خوردند. شما می‌توانید سیب را در دسرهای مختلف به کار ببرید. همچنین مصرف آن به همراه کینوای پخته شده و گردو عالی است.

گردو:

گردو نیز می‌تواند در برابر هضم مقاومت کند. بنابراین بدن شما تنها یک پنجم از چربی آن را جذب خواهد کرد. همچنین جویدن‌های زیاد به بدن شما کمک می‌کند زودتر سیر گردد. ابتدا چند عدد گردو را تفت دهید و آن را روی مرغ یا سبزیجات خود بپاشید.

تخم مرغ:

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف تخم مرغ می‌تواند در ایجاد حس سیری مفید باشد. شما می‌توانید تخم مرغ را در غذاهای مختلفی همچون سوپ، پیتزا، پاستا یا سالاد استفاده کنید. زرده تخم مرغ حاوی ویتامین‌های زیادی است.

جوی دو سر:

جوی دوسر دارای فیبر فراوانی است و زمانی که با مایعات ترکیب می‌شود فرآیند هضم را کندتر می‌کند و گرسنگی فرد را به تعویق می‌اندازد. جوهایی که کمتر فرآوری شده‌اند، می‌توانند شما را بیشتر سیر نگه دارند. می‌توانید به جای برنج از جوی دو سر در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید.

تمشک:

تمشک دارای فیبر بسیار زیادی است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف آن قبل از وعده غذایی باعث می‌شود فرد ۶۵ کالری کمتر مصرف کند. شما می‌توانید از این میوه خوشمزه مربا تهیه کنید. همچنین می‌توانید آن را با یک قاشق غذاخوری دانه چیا، یک قاشق غذاخوری آب و کمی عسل ترکیب نمایید.

لوبیا:

بیشتر افراد برای دریافت پروتئین مورد نیاز بدن خود از گوشت استفاده می‌کنند اما لوبیا نیز حاوی پروتئین بالایی است. لوبیا حاوی فیبر بالایی است و همین امر موجب می‌شود فرد را بیشتر از سایر غذاها سیر نگه دارد. شما می‌توانید لوبیا را با روغن زیتون و به همراه پاپریکا، سیر و کاین تفت دهید.

ذرت بوداده:

فیبر تنها ماده‌ای نیست که می‌تواند حس سیری را در فرد ایجاد نماید. سه پیمانه از ذرت بو داده می‌تواند حس سیری را به خوبی ایجاد کند و فرد را تا مدت زمان زیادی سیر نگه دارد.

چاودار:

اگر به دنبال کربوهیدرات‌ها برای سیر نگه داشتن خود هستید، باید بدانید که چاودار اینکار را برای شما انجام می‌دهد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد افرادی که برای صبحانه از نان چاودار استفاده کرده‌اند کمتر از سایر افراد حس گرسنگی داشتند. فیبری که در این ماده وجود دارد می‌تواند تاثیر خوبی بر روی متابولیسم بدن داشته باشد. شما می‌توانید از این ماده برای تهیه نان‌های خانگی استفاده کنید.

منبع : عصر ایران

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 146 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 14:58

دیابت بیماری‌ای است که با چراغ خاموش می‌آید، اما وقتی شخص به آن مبتلا شود، تقریبا هیچ ارگانی در بدن از آسیب‌های خطرناک ناشی از آن مصون نخواهد ماند. آنچه در مقابله با این بیماری اهمیت دارد آن است که مهم‌ترین عامل در کنترل دیابت، بیمار است. کمااین که در حال حاضر 5/5 میلیون نفر بیمار پیش‌دیابتی در کشور وجود دارند که با اقدامات پیشگیرانه می‌توان ورود آنها را به این بیماری کاهش داد. اما پیشگیری از دیابت یعنی چه؟

دکتر اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران در پاسخ به این سوال به جام‌جم می‌گوید: تصور می‌شود علت اصلی ابتلا به دیابت، مصرف بیش از حد مواد غذایی شیرین مثل قند و شکر، انواع شیرینی و... است و مردم معمولا سعی می‌کنند فقط مصرف چنین موادی را محدود کنند. در حالی که برای پیشگیری و درمان صحیح دیابت بخصوص دیابت نوع 2، لازم است شیوه زندگی افراد را تغییر داد و در این راستا نه فقط مواد قندی (شیرینی‌جات) بلکه چربی‌ها را نیز باید محدود کرد.

این متخصص غدد می‌افزاید: توجه داشته باشید در دیابت پنهان یعنی قبل از تشخیص دیابت،‌ افزایش قند خون و چربی‌ها ممکن است به عروق آسیب وارد کنند. بعلاوه افزایش چربی و فشار خون نیز خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

پیشگیری از دیابت،‌ چرا؟

بیش از 12 درصد جمعیت بالای 20 سال کشورمان (حدود 7 میلیون نفر) مبتلا به دیابت هستند که نوع 2 این بیماری بیش از 90 درصد مبتلایان را در بر می‌گیرد. امروزه متأسفانه پیامد دیر تشخیص دادن دیابت نوع 2 آن است که بیمار دیابتی‌ زمانی به پزشک مراجعه می‌کند که ترشح انسولین از سلول‌های پانکراس کاهش یافته و باید برای وی داروهای پایین آورنده قند خون یا حتی تزریق انسولین تجویز شود.

رئیس انجمن دیابت ایران در این باره توضیح می‌دهد: نتایج پژوهش‌ها بخصوص در اروپا نشان داده است در دیابتی‌های نوع 2، 70 درصد هزینه‌های درمانی، صرف انسولین یا داروهای خوراکی پایین آورنده قند خون می‌شود. هزینه دیگر داروهای ناشی از ابتلا به عوارض جانبی دیابت نیز تا چهار برابر افزایش می‌یابد. هزینه بستری در بیمارستان نیز بیش از 50‌درصد هزینه‌های درمانی را در بر می‌گیرد. پس درمی‌یابید که درمان و کنترل دیابت، پر هزینه است.

وی با اشاره به این که هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم دیابت در سال 1388 در ایران بالغ بر 8/3 میلیارد دلار یعنی 9‌درصد از کل هزینه‌های بهداشت و درمان کشور بوده است، تاکید می‌کند: در سال 1394 هزینه سالانه دیابت برای هر فرد مبتلا به دیابت1941دلار تخمین زده شده است. لذا با پیشگیری از دیابت مشکلات اجتماعی و اقتصادی کاهش می‌یابد.

پیشگیری از دیابت،‌ چگونه؟

امروزه با وجود پیشرفت‌های بسیار، متأسفانه هنوز راه عملی برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 1 وجود ندارد، اما از آنجا که می‌دانیم چه عواملی باعث بروز دیابت نوع 2 می‌شوند، می‌توانیم از آن بخوبی پیشگیری کنیم.

دکتر رجب در این باره می‌گوید: برای پیشگیری از دیابت باید تمام افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت، فعالانه با تیم بهداشتی ـ درمانی خود همکاری کنند. زیرا تغییر در شیوه زندگی (تغذیه مناسب و فعالیت جسمی) و مدیریت استرس بهترین و ارزان‌ترین راه پیشگیری از دیابت است. تغذیه نامناسب و کاهش فعالیت جسمی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به دیابت نوع 2 است. حتی متأسفانه به علت افزایش وزن کودکان و نوجوانان، شاهد ابتلای آنان نیز به دیابت نوع 2 هستیم.

وی با تاکید بر این که یکی از عوامل افزایش دیابت نوع 2، ابتلای والدین به دیابت است، می‌افزاید: اگر یکی از والدین دیابتی باشد حدود 40 درصد و اگر هر دو والد دیابتی باشند، 70 تا 80 درصد احتمال ابتلا به دیابت وجود دارد. امروزه با افزایش طول عمر و نرخ امید به زندگی که جامعه دیابتی‌ها را نیز در‌بر‌می‌گیرد، توصیه می‌شود دیابتی‌ها بموقع و صحیح درمان شوند و روند درمانی ایشان نیز در تمام طول عمرشان بدرستی ادامه یابد.

مثلث درمان دیابت

طبق نتایج آخرین پژوهش‌ها، بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه درمان افراد دیابتی نوع 2، تغذیه مناسب و فعالیت جسمی است اما به دلایل مختلف باید دارو درمانی نیز مد نظر قرار بگیرد. مثلا پزشک در مواردی تشخیص می‌دهد قادر نخواهد بود با بیمارش،همکاری لازم را در مورد تغییر شیوه زندگی‌اش داشته باشد، پس تصمیم می‌گیرد برای وی داروی پایین آورنده قند خون تجویز کند، اما پس از مدتی بیمار به روند مطلوب دست می‌یابد و پزشک تشخیص می‌دهد می‌تواند داروی وی را قطع کند. فراموش نکنید در بحث پیشگیری و درمان صحیح دیابت، ایجاد انگیزه برای تغییر شیوه زندگی دیابتی، عامل اصلی است، زیرا موضوع و محور تمام روش‌های درمانی، انسان و ویژگی‌های منحصر به‌فرد اوست.

پونه شیرازی

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 162 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 13:48

به گزارش جام جم سرا ، عسل در کنار تمام فواید دارویی درمانی که دارد، نوعی شکر یا قند طبیعی، مفید و بی ضرر محسوب می‌شود. عسل می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن، باکتری‌ها و عفونت‌ها را از بین ببرد، به کاهش وزن کمک کند، علائم سرماخوردگی را کاهش داده و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشد.

محققان اخیرا نشان داده‌اند که مواد ضد باکتری قوی که در عسل وجود دارد این ماده را به یکی از قوی‌ترین ضد عفونی‌کننده‌های طبیعی تبدیل می‌کند. حدود 17 درصد از عسل آب و بقیه آن حاوی دو نوع شکر به نام فروکتوز و گلوکز است که هر دو آب را جذب می‌کنند.

عسل در دمای اتاق آب نمی‌شود و به همین علت بافت نرم و قابل انعطافی دارد. زمانی که ویروس، باکتری و قارچ وارد بدن می‌شود عسل به این ذرات می‌چسبد و آب موجود در آن‌ها را به خود جذب کرده و سبب از بین رفتن آن‌ها می‌شود. علاوه بر این، به علت وجود آب کافی در عسل و اسیدی بودنش، این ماده به ندرت فاسد می‌شود.

منبع: Medical Daily

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 186 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 13:48

به گزارش جام جم سرا ، شاید شما نیز تجربه کرده باشید که دندان دردی ساده می‌تواند روزتان را خراب کرده و اعصابتان را به هم بریزد. آبسه و شکستگی دندان، عفونت، آسیب و مشکلات لثه، افراط در آدامس جویدن و دندان قروچه‌های مکرر مهم‌ترین عوامل بوجودآورنده دندان درد هستند.

گاهی اوقات دندان درد خفیف با حساس شدن دندان به گرما و سرما و در صورت شدید شدن با دردهای شدید و غیر قابل تحمل بروز می‌کند. با آنکه رجوع به پزشک بهترین راه برای کاهش درد است اما می‌توان با درمان‌های خانگی در مدت زمانی کوتاه از دندان درد خلاص شد.

اولین قدم برای درمان دندان درد، نگه داشتن سر به سمت بالا است زیرا فشار را از اطراف دندان‌ها کاهش می‌دهد. علاوه بر این، می‌توانید یک حبه سیر را له کرده و روی دندان دردناک خود قرار دهید. سیر به علت خواص ضدعفونی‌کننده و بی حس کنندگی می‌تواند به راحتی دردتان را کاهش دهد.

راه دیگر قرار دادن یک چای کیسه‌ای مصرف شده روی دندان یا استفاده از کمپرس آب سرد است. برای این کار می‌توانید چند قطعه یخ را درون پارچه‌ای تمیز قرار داده و آن را بروی نواحی اطراف دندان دردناکتان قرار دهید، سرما می‌تواند آستانه دردتان را افزایش داده و درد را قابل تحمل‌تر کند.

یادتان باشد به هیچ وجه یخ را مستقیم روی دندان یا لثه‌تان نگذارید.

به خاطر داشته باشید که هیچ گاه آسپرین یا هر مسکن دیگری را بر روی دندان یا لثه خود قرار ندهید و به جای این کار اشتباه آن را میل کنید.

البته مصرف قرص و دارو برای کاهش دندان درد باید تحت نظر پزشک انجام شده و آخرین راه باشد چراکه که این کار علاوه بر افزایش درد دندان و لثه به مدت چند روز حساسیت، آسیب و گاهی احساس سوختگی و تورم دندان را به همراه دارد.

منبع: Healthy Food Team

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 153 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 13:48

پرخاشگری یک رفتار دفاعی است که افراد برای مقابله با خطر یا تهدید از خودشان بروز می‌دهند. این رفتار آموخته می‌شود و به معنای حمایت از خود به شیوه‌ای است که در آن به حقوق دیگران تجاوز می‌شود. ‌رفتار پرخاشگرانه به صورت معمول تنبیه گرایانه، ‌سرزنش‌آمیز، ‌تحکم‌جویانه و خصمانه است و برخی از این رفتارها عبارتند از: تهدید، توهین، تنبیه بدنی، لبخند تمسخرآمیز و عبارت طعنه‌آمیز.

پرخاشگری در نوجوانی ممکن است به صورت فردی یا گروهی صورت بگیرد. در پرخاشگری فردی، نوجوان نسبت به هم‌سن و سال‌های خود پرخاشگری نشان می‌دهد و معمولا دور از پنهانکاری است. در پرخاشگری جمعی، فرد سعی می‌کند با کسانی که هم‌جنس و هم‌فکر او هستند، ‌به صورت متحد و گروهی اقدام به پرخاشگری کند و در صورت بروز دعوا و کتک کاری، به صورت جمعی و گروهی عمل می‌کنند.

نوجوانان به دلایل مختلفی رفتار پرخاشگرانه از خود بروز می‌دهند که برخی از آنها عبارتند از:

ناکامی، نیاز به استقلال، نیاز به قدرت و نمایش قدرت‌طلبی، رسیدن به اهداف شخصی، مقابله با تهدیدهای جسمی و روانی ، الگوبرداری از محیط اجتماعی (خانواده، مدرسه و جامعه و فیلم‌ها)، اختلالات روان‌شناختی و پیام‌های متناقض والدین.

برای مقابله با پرخاشگری نوجوان ابتدا لازم است علل پرخاشگری شناسایی شود و در مرحله بعد باید به نوجوان آموزش بدهیم با علائم جسمانی خشم (گرم شدن، عرق کردن، لرزش، تپش قلب، گرفتگی عضلات، بی‌قراری) آشنا شود و سپس به او آموزش دهیم که با بروز علائم سعی کند از مهارت‌های کنترل خشم استفاده کند.

همچنین لازم است، مواردی را که نوجوان را تهدید می‌کند، شناسایی کنیم و آنها را از بین ببریم. ایجاد تغییر نگرش در نوجوان نسبت به خطر و تهدید نیز ضروری به نظر می‌رسد. زیرا نوجوان به اشتباه تصور می‌کند برای مقابله با مشکلات لازم است، رفتار پرخاشگرانه از خود بروز دهد.

ارتباط با نوجوان اگر براساس عشق و علاقه و صمیمیت باشد، اعتماد به‌نفس او ارتقا می‌یابد، ولی اگر با فشار و خشونت همراه باشد، ممکن است موجب دشواری روانی در نوجوان شود. بنابراین برقراری رابطه حسنه، تشویق به فعالیت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و تشویق پیشرفت تحصیلی نوجوان در مدرسه و آموزش خانواده‌ها در زمینه تغییر و اصلاح رفتار با نوجوان نیز جزو عوامل موثر در کنترل رفتارهای پرخاشگرانه است.

احساس خشم را نمی‌توان حذف کرد، اما می‌توان روش‌های صحیح کنترل و ابراز آن را به نوجوان آموزش داد.

برخی روش‌های کنترل خشم:

آرام‌سازی و تمرینات تن آرامی و نفس عمیق کشیدن

تغییر خودگویی‌های منفی

استفاده از روش‌های حل مساله

ایجاد تغییر در محیط

ابراز خشم به شیوه سازگارانه

دکتر مهرنوش دارینی

‌ روان‌شناس و مشاور

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 188 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 4:22

به گزارش جام جم سرا ، افسردگی بعد از زایمان مجموعه پیچیده‌ای از تغییرات جسمانی، احساسی و رفتاری است که تقریبا چهار هفته بعد از زایمان و معمولا در زنان رخ می‌دهد. تغییرات شیمیایی ایجادشده در فرآیند افسردگی بعد از زایمان، معمولا افت سریع هورمون‌ها را به دنبال دارد. ارتباط مستقیم بین کاهش سطح هورمون و افسردگی هنوز به طور کامل مشخص نیست. اما محققان بر این باورند که میزان استروژن و پروژسترون که هورمون‌های جنسی زنان هستند، در زمان بارداری به حدود ده برابر می‌رسد و بلافاصله بعد از زایمان این مقدار کاهش می‌یابد. تا سه روز بعد از تولد نوزاد، میزان این هورمون‌ها به مقدار پیش از بارداری کاهش می‌یابد. علاوه بر تغییرات شیمیایی، تغییرات اجتماعی و روانی مرتبط با داشتن فرزند، احتمال بروز افسردگی را بالا می‌برد.

افسردگی در مردان

افسردگی پس از زایمان منحصر به زنان نیست و مردان هم بعد از به دنیا آمدن فرزند ممکن است علائمی چون افسردگی، اضطراب و تغییرات خلق و خو از خود بروز دهند. افسردگی در مردان غالبا سه تا شش ماه بعد از تولد فرزند و زمانی که مادر به سر کار برمی‌گردد، آغاز می‌شود. بی‌خوابی‌های شبانه، جیغ و فریاد‌های نوزاد و مراقبت مداوم از او، جر و بحث با همسر و خسته در سر کار حاضر شدن ازجمله دلایل افسردگی در مردان به شمار می‌رود. این افراد اغلب زود از کوره در می‌روند و عصبانی می‌شوند و ممکن است در محیط کار با همکاران درگیر شوند. اما برخلاف زنان، مردان ترجیح می‌دهند افسردگی خود را از دیگران پنهان کنند و این امر طبیعتا علائم بیماری را تشدید می‌کند. افسردگی بعد از زایمان در مردان نسبت به زنان بتدریج و با سرعت آهسته‌تری بروز می‌کند.

افسردگی بعد از زایمان را بشناسید

علائم افسردگی پس از زایمان مشابه فرآیندهای طبیعی بعد از زایمان است. افراد معمولا با مشکل خواب، تغییراتی در اشتها، خستگی مفرط، کاهش میل جنسی و تغییرات مداوم خلق و خو مواجه می‌شوند. اما در کنار اینها، می‌توان شاهد علائمی نیز بود که بعد از زایمان عادی به شمار نمی‌رود و فرد نشانه‌هایی مانند احساس افسردگی، لذت نبردن از زندگی، احساس بی‌ارزش بودن، ناامیدی، احساس درماندگی، فکر کردن به مرگ و خودکشی یا آسیب رساندن به دیگران از خود بروز می‌دهد. این علائم در مردان معمولا با عصبانیت و درگیر شدن با اطرافیان، مصرف بیش از حد موادمخدر و مشروبات الکلی، خستگی یا تحریک‌پذیری، بروز رفتارهای خشن، کاهش وزن بی‌دلیل، جدایی از خانواده و دوستان، استرس، بروز رفتارهای تکانشی مانند رانندگی پرخطر یا داشتن روابط جنسی خارج از کنترل بروز می‌کند.

عوامل مستعدکننده افسردگی بعد از زایمان

معمولا وجود برخی عوامل پرخطر احتمال بروز افسردگی پس از زایمان را در افراد بالاتر می‌برد. وجود سابقه افسردگی پیش از بارداری یا در خلال آن، سن بارداری به طوری که هر چه سن بارداری کمتر باشد احتمال افسردگی بالاتر است، هر چه تعداد فرزندان بیشتر باشد احتمال افسسردگی بیشتر می‌شود، وجود سابقه ابتلا به افسردگی، عدم حمایت اجتماعی، تنها زندگی کردن و تعارضات زناشویی جزو عواملی هستند که خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را در افراد بالاتر می‌برد.

بسیاری از مادران بعد از زایمان دچار افسردگی می‌شوند و به طور کلی، از هر هزار زن، یک زن بعد از زایمان دچار افسردگی بعد از زایمان می‌شود. افسردگی پس از زایمان بیشتر به دلیل تغییرات هورمونی آغاز می‌شود. در زمان بارداری میزان هورمون‌های استروژن و پروژسترون افزایش می‌یابد ولی در 24 ساعت اول پس از زایمان دوباره به حد عادی خود برمی‌گردد. اما محققان بر این باورند که تغییرات بزرگ در سطح هورمونی عامل اصلی بروز افسردگی پس از زایمان است. میزان هورمون‌های تیروئید بعد از زایمان افت می‌کند که این امر باعث بروز علائم افسردگی می‌شود.

درمان افسردگی

معمولا افسردگی جزو بیماری‌هایی است که اگر بموقع به فریادش برسید براحتی می‌توان آن را درمان کرد. به طور کلی، دو روش معمول برای درمان این حالت روحی وجود دارد: یکی گفت‌وگودرمانی و دیگری دارودرمانی است. در گفت‌وگودرمانی، فرد درمانگر، روان‌شناس یا پزشک معالج شرایط روحی بیمار را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که باعث می‌شود فرد متفاوت بیندیشد، حس کند و عمل کند. اما در دارودرمانی، غالبا از تجویز داروهای ضدافسردگی و ضد استرس برای کاهش و بهبود علائم افسردگی استفاده می‌کنند. این درمان‌ها را می‌توان به تنهایی یا در ترکیب با یکدیگر به کار برد. در صورت درمان نشدن افسردگی، بدن مورد آسیب قرار می‌گیرد و حتی برخی زنان در دوره بارداری ممکن است به اندازه کافی از خود مراقبت نکنند که هم خود آنها و هم جنین را در معرض خطر قرار می‌دهد.

در کنار درمان‌های پزشکی افسردگی پس از زایمان، برخی راهکارهای خانگی و ساده نیز می‌تواند به بهبود علائم بیماری کمک کند. ورزش، تغذیه مناسب، مطالعه کتاب و روزنامه، انجام ورزش یوگا، مدیتیشن و طب سوزنی، به مرور استرس افراد را کاهش می‌دهد.

چاردیواری

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 183 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 0:59

به گزارش جام جم سرا ، در ادامه ۱۰ خوراکی آمده اند که عامل اصلی افزایش وزن همهی آدم ها هستند:

۱. کره

مدت‌ها است می‌دانیم مصرف کره و پنیر منجر به افزایش وزن می‌شود. پژوهشی در دانشگاه هاروراد دریافت افرادی که محصولات لبنی مصرف می‌کنند، در ازای هر چهار سال مستعد افزایش حدود ۱۳۶ گرم هستند. البته ماست در میان محصولات لبنی یک استثنا است؛ آدم‌هایی که ماست می‌خورند کم‌تر در معرض افزایش وزن قرار دارند. البته ماست منجمد فاقد باکتری‌های زنده است و غالبا به اندازه‌ی یک بستنی دارای کالری است؛ و به خاطر داشته باشید، محصولات کم‌چرب دارای قند بیش‌تر هستند.

۲. انواع دسر

دسرهای پرچرب مانند بستنی، پای، و کیک پنیری باعث افزایش وزن می‌شوند. مصرف اندک این قبیل خوراکی‌ها، آن هم در مناسبت‌های خاص چندان مشکلی ایجاد نمی‌کند، ولی مصرف بیش‌تر می‌تواند سلامت و تناسب اندام‌تان را تهدید کند. پای‌های خامه‌ای و آجیلی نسبت به پای‌های میوه‌ای بیش‌تر کالری دارند. یک‌هشتم پای یا کیک پنیری به اندازه‌ی یک وعده‌ی غذایی کامل کالری دارد، و بسته به مواد تشکیل‌دهنده‌‌اش دارای ۳۰۰ کالری بیش‌تر از ۴۰۰ کالری مجاز است. نصف فنجان بستنی وانیلی حاوی ۱۳۵ کالری است.

۳. میوه‌های خشک

میوه‌های خشک علاوه بر آن‌که دارای مقادیر زیاد کالری و قند هستند، بالطبع آب کافی هم ندارند. گهگاه می‌توانید به اندازه‌ی یک‌چهارم فنجان از این خوراکی‌ها مصرف کنید – مصرف بیش‌تر توصیه نمی‌شود.

۴. آب میوه

آب میوه به اندازه‌ی نوشابه حاوی قند است. نوشیدن آب میوه میزان گلوکز را بالا می‌برد و باعث می‌شود کبد این گلوکز‌ها را به عنوان چربی ذخیره می‌کند؛ و همه‌ی این‌ها منجر به افزایش وزن می‌شوند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند نوشیدن آب میوه می‌تواند در هر چهار سال حدود ۱۴۰ گرم به وزن‌تان اضافه کند.

۵. غذاهای سرخ‌شده

غذاهای سرخ‌شده دیگر تبدیل به بخشی از زندگی‌مان شده‌اند، ولی پژوهش‌ها نشان می‌دهند مصرف روزانه‌ی غذاهای سرخ‌شده در خانه می‌تواند هر چهار سال حدود ۱۶۳ گرم به وزن‌مان اضافه کنند و مصرف این غذاها در رستوران نیز در هر چهار سال باعث ۱۲۷ گرم افزایش وزن می‌شود.

۶. سیب‌زمینی

پژوهش‌ها نشان می‌دهند هر نوع غذایی که با سیب زمینی درست می‌شود، وزن را افزایش می‌دهد؛‌ سیب زمینی پخته‌شده، رنده‌شده، و کبابی به یک اندازه‌ در افزایش وزن تاثیرگذار هستند. مصرف روزانه‌ی سیب‌زمینی در هر چهار سال ۵۸۰ گرم به وزن‌تان اضافه می‌کند. هنگام درست کردن پوره‌‌ی سیب‌زمینی سعی کنید از سبزیجاتی نظیر گل کلم نیز استفاده کنید، تا هم سبزیجات مصرف کرده باشید و همین‌طور میزان نشاسته‌ی آن کم‌تر شود.

۷. سبزیجات نشاسته‌دار

اگرچه این خوراکی‌ها حاوی ویتامین و فیبر هستند، ولی اگر نگران حفظ تناسب اندام‌تان هستید باید مصرف‌شان را محدود کنید. خوراکی‌های نشاسته‌دار نظیر ذرت و سیب‌زمینی قند خون را بالا می‌برند و به مقداری زیاد حاوی کالری هستند. البته مصرف متعادل نشاسته برای سلامتی‌تان مفید است.

۸. غلات صبحانه

اگر وزن اضافه نمی‌خواهید، غلات صبحانه را از خوراکی‌های صبح‌تان حذف کنید. شروع روز با خوردن یک کاسه‌ی بزرگ از این خوراکی‌ها کاری اشتباه است زیرا غلات صبحانه مملو از کالری و قند است. و البته، ترکیب آنها با شیر و میوه‌های خشک وضعیت را وخیم‌تر هم می‌کند.

۹. گوشت فراوری‌شده

اگر گوشت فراوری‌شده مصرف می‌کنید، پس قطعا در انتظار چاق شدن باشید. پژوهش‌ها نشان می‌دهند مصرف بیش از حد گوشت قرمز در چهار سال ۴۳۰ گرم به وزن‌تان اضافه می‌کند.

۱۰. خوراکی‌های بدون گلوتن

اگر فکر می‌کنید خوراکی‌های بدون گلوتن سالم‌تر هستند، کاملا در اشتباه هستید. معمولا این قبیل خوراکی‌ها حاوی مقادیری زیاد کالری، قند و چربی هستند. یک پژوهش نشان داد احتمال افزایش وزن در افرادی که محصولات بدون گلوتن مصرف می‌کنند نسبت به افراد دیگر بیش‌تر است.

منبع : سلامت نیوز

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 142 تاريخ : سه شنبه 28 ارديبهشت 1395 ساعت: 20:07

به گزارش جام جم سرا ، بر اساس تحقیقات دانشگاه میشیگان یکی از دلایل بیهوده خوری، کم خوابی است.کم خوابی یعنی خواب کمتر از 7 ساعت در شبانه روز که باعث می شود تا 6 درصد کالری اضافه وارد بدن خود نمایید و این یعنی اضافه وزن.

لاغری بدون رژیم غذایی، کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که در طول زندگی اش حداقل یکبار یکی از صدها مدل رژیم های مختلف درست یا غلط را امتحان نکرده باشد.

ما در مطلب به راهکارهای ساده و عملی برای کاهش وزن بدون رژیم اشاره میکنیم.

* مطمئن باشید که با رعایت نکات زیر حتما نتیجه مناسب خواهید گرفت:

1. برای وعده های غذاییتان زمان معین در نظر بگیرید.

با تنظیم یک تایمر برای حداقل 20 دقیقه سعی کنید یک بشقاب غذایی که برای خوردن در آن وعده در نظر گرفته اید را در حداقل 20 دقیقه میل کنید.

با آهسته خوردن غذا به بدنتان اجازه میدهید تا پیغام سیر شدنتان را به مغزتان برساند در این شرایط است که شما احساس سیری می کنید.

وقتی تند و سریع غذا می خورید علاوه بر اینکه معده شما باید وظایف دندانها را هم بر عهده گیرد و در نتیجه فشار زیادی به آن وارد میشود، قبل از اینکه بدنتان زمان لازم برای ارسال پیام سیر شدن به مغز داشته باشد مقدار زیادی غذا خورده اید و این یعنی اضافه وزن.

2. بیشتر بخوابید تا بیشتر وزن کم کنید.

یک ساعت خواب اضافه شبانه باعث می شود که در یک سال 7 کیلو وزن کم کنید.

بر اساس تحقیقات دانشگاه میشیگان یکی از دلایل بیهوده خوری، کم خوابییست.ایران ناز، کم خوابی یعنی خواب کمتر از 7 ساعت در شبانه روز که باعث می شود تا 6 درصد کالری اضافه وارد بدن خود نمایید و این یعنی اضافه وزن.

3. سبزیجات بیشتری مصرف کنید.

خوردن میوه جات و سبزیجات بیشتر یک راه عالی برای کاهش کالری دریافتی و افزایش مصرف فیبر است.

میوه جات و سبزیجات را به صورت خام بدون افزودن سس یا پخته بدون افزودن روغن مصرف کنید.

4. قبل از شروع وعده غذایتان سوپ بخورید.

خوردن سوپ های ساده قبل از غذا باعث می شود که اشتهای شما بسیار کمتر شود و زودتر احساس سیری کنید.

5. دانه های کامل (سبوس دار) مصرف کنید.

مصرف دانه های کامل مثل برنج قهوه ای، گندم و جوی با پوست و آرد سبوس دار هم باعث می شود که شما زودتر احساس سیری کنید و هم میزان کلسترول خون می شود.

6. یکی از لباسهای زمان لاغریتان را جلوی چشمتان قرار دهید.

یکی از لباسهای مورد علاقه خود را که دیگر برایتان اندازه نیست را در جایی که جلوی دیدتان است آویزان کنید.

این کار به شما انگیزه بیشتری برای درست خوردن میدهد.

7. صبحانه سالمتری میل کنید.

خوردن املت و نیمرو سوسیس و کالباس را برای صبحانه در نظر نگیرید.

صبحانه کاملی از نان و پنیر و دانه های کامل در نظر بگیرید.

8. اگر عشق فست فود هستید پیتزای سبزیجات را جایگزین پیتزاهای چرب و گوشتی کنید.

با این کار می توانید در آن وعده 100 کالری کمتر وارد بدنتان کنید.

پنیر کم چرب را جایگزین پنیرهای پیتزای معمولی کنید تا باز هم کالری کمتری دریافت کنید.

9. اگر نوشابه زیاد می نوشید یکی از نوشابه ها را با آب یا نوشابه زیرو جایگزین کنید.

با این کار در روز 10 قاشق کمتر قند مصرف کنید.

10. لیوان باریک و بلند را جایگزین لیوان خود کنید.

با این کار هنگام نوشیدن با خوردن مقادیر کمتر نوشابه احساس می کنید که بیشتر نوشیده اید و در نتیجه ناخود آگاه مصرف نوشیدنی های شیرین و پر کالری کمتر می شود.

11. چای سبز بنوشید.

تحقیقات نشان داده که نوشیدن چای سبز منجر به افزایش سرعت سوخت و ساز بدن می شود.

12. از ورزش های ذهن مثل یوگا استفاده کنید.

ورزش هایی مثل یوگا و مدیتیشن با آرامشی که به شما می دهد باعث فروکش کردن و کنترل اشتهای کاذب در شما می شوند.

13. سعی کنید بیشتر از غذاهای خانگی استفاده کنید.

بیشتر افرادی که در کم کردن وزن موفق بوده اند حداقل 5 روز در هفته را در خانه از غذاهای خانگی تغذیه کرده اند.

14. هنگام خوردن غذا به خود یک زمان وقفه بدهید.

این کار باعث می شود که میزان قند خون شما تنظیم شود و زود تر احساس سیری کنید. حواستان باشد، احساس سیری با احساس پری زیاد متفاوت است.

15. آدامس نعنایی تند بجوید.

جویدن آدامس نعنایی تند باعث می شود که عطر و بوهای مختلف کمتر شما را تحریک به خوردن کند و همچنین جلوی پراکنده خوری بعد از وعده های غذایی را می گیرد.

16. ظرف غذایتان را کوچکتر کنید.

با این کار ناخود آگاه مقدار کمتری غذا می خورید و حدود 100 تا 200 کالری کمتر در طول روز دریافت می کنید.

با همین کار سالانه حدود 5 تا 10 کیلو از وزنتان کم می شود.

17. به اندازه مناسب غذا در ظرفتان بریزید.

اندازه غذایی که سیرتان می کند را در نظر داشته باشید و سعی کنید در هر وعده به همان اندازه غذا بکشید.

18. قانون 80-20 را رعایت کنید.

سعی کنید هر چقدر غذا در بشقابتان می ریزید فقط 80 در صد آن را میل کنید و 20 درصد آن را باقی بگذارید.

19. روش غذا خوردنتان را در رستوران تغییر دهید.

بیشتر غذاهای رستوران ها به متوسط چاق کننده تر از غذاهای خانگی هستند پس اگر به رستوران برای صرف غذا رفتید نکات زیر را رعایت کنید:

– با یک دوست در غذایتان شریک شوید.

– به جای غذا پیش غذا سفارش دهید.

– اندازه کودک سفارش دهید.

20. روزانه 100 کالری بسوزانید.

برای این کار روزانه 20 دقیقه پیاده روی کنید، یا 30 دقیقه در خانه گرد گیری کنید، یا 20 دقیقه باغبانی کنید.

21. وقتی توانستید یک عادت غلط را ترک کنید خود را تشویق کنید.

می توانید با خرید یک لباس مورد علاقه یا وقت گذاشتن برای یک فعالیت مورد علاقه خود را تشویق کنید.

منبع:عصر ایران

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 148 تاريخ : سه شنبه 28 ارديبهشت 1395 ساعت: 16:43